onsdag 18 maj 2011

Solig dag och träning ute


Mitt jobb på sjukhuset är ganska aktivt och de stunder jag sitter stilla är ganska få. När jag väl sitter så är dessa stunder oftast ganska korta. Som fysioterapeut gäller det ju att rehabilitera och träna andra, vilket innebär att man rör på sig och går ganska mycket med patienterna och tränar med dem på olika sätt beroende på deras problem förstås. Jag springer flera gånger upp och ner mellan flera våningar och avdelningarna och hiss skulle aldrig komma på tal under dagen. Ganska aktivt arbete med andra ord. Skulle vara intressant att se hur mycket man förbrukar under en dag och hur mycket man går, men det borde bli en del…

Eftersom gymmet ligger helt bredvid sjukhuset brukar jag alltid gå dit så fort jag slutar, träna mitt pass och sen åka hem och äta middag. Jag tycker det fungerar bäst så, eftersom det finns en risk att jag blir så trött när jag kommer hem att steget att åka tillbaka till gymmet är för stort.

Idag när det var soligt och fint ute bestämde jag mig för att passa på att njuta av solen istället för att vara inne och svettas. Satsade på att springa intervaller, 30 sek snabbare takt och 2 min långsamt. Började först med att springa 10 min som uppvärmning och sen upprepade jag 10 gånger att springa snabbare och långsammare. Jobbigt var det, men jag klarade det. De 2 minuterna då jag sprang långsammare hade man kanske kunnat korta ner till 1 min eller 1 min 30 sek, men det var bra att börja så här. Totalt blev det lite över 6 km när jag sprang.

På lördag fyller jag år och redan nu har jag fått STOR användning för min födelsedagpresent som jag fick lite i förtid. Den var till stor hjälp idag när jag sprang intervaller och styrde hela mitt pass. Garmin Forerunner 305 är märket på pulsklockan jag har fått och jag är så glad för min present!


Styrketräningspasset såg ungefär ut som vanligt. Jag bytte ut några övningar, bland annat knäböj med hantlar mot knäböj med ett ben. Jag gillar så den övningen! Man riktigt känner hur rumpan får jobba. Vi får se hur det känns imorgon i kroppen efter dagens pass.

Snart är det dag 20 och då är det väl dags att ge en liten mellanrapport igen. Ännu en dag att köra hårt med träningen innan dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar