onsdag 4 maj 2011

En tung dag, men imorgon tror jag det blir lättare igen!


Suck, vilken tung dag! Kallt tycker jag också det har varit hela dagen, har gått omkring med tröjor på sjukhuset och frusit hela tiden. Kanske frysande också är en del av hela den här processen åtminstone nu i början. Någon som vet och upplevt likadant? Ämnesomsättningen ändras ju en del så eftersom kosten ser lite annorlunda ut och träningen också är på ett annat sätt än vad jag tränar normalt. 

När klockan ringde kl. 6 och det var dags att stig upp så var jag långt ifrån utvilad. Hela min kropp skrek efter några timmars sömn till, för att kunna ta tag i dagens utmaningar. Har för länge sen redan konstaterat att jag är en person som behöver 8 timmars sömn om jag skall fungera normalt, men ändå så verkar jag inte alltid komma ihåg det. De senaste dagarna har sömnen blivit lidande på grund av ishockey VM och spännande fotbolls matcher. Sporttokig som jag är så måste jag ju se på allt som visas på TV och kan inte gå och lägga mig innan matcherna är slut. Men som sagt detta på kostnad av min ack så viktiga nattsömn. Nattsömnen tror jag är extra viktig just nu eftersom den här utmaningen ändå är ganska påfrestande för kroppen och natten är just den tidpunkt när en stor återhämtning sker. Måste börja prioritera nattsömnen med andra ord.

Denna dag har varit lite smått kaotisk på många olika sätt. Ser jag på ätandet under dagen har det inte funnits någon struktur över huvudtaget. På grund av diverse orsaker så har jag inte kunnat följa kostschemat och några tider, utan jag har ätit när det har funnits tid. Kalorimängden ligger på ca 1400 kcal, vilket är helt bra men fördelningen av måltiderna var sådär. Men alla dagar är olika och ibland går inte allt som man tänkt.

Idag blev det att träna hemma och det var bra att testa på programmet hemma också och inte bara på gym. Ska springa Stockholm halvmarathon i september så lite mera löpträning skulle jag vilja få in i träningsprogrammet. Mina ben kändes dock som bly idag och löprundan blev därför inte lång.

Träningsupplägget:

Cardio: 25 min löpning ca 4,2 km

Set A
1: Pull over 6 kg
2: Knäböj med korsade armar 2x6 hantlar
3. Plankan 1 min 15 sek

Set B
4: Lateral raise 2 kg
5: Höftlyft från marken (från soffan)
6: Reverse Crunch

Set C:
7: Triceps extension 4 kg
8: Bred knäböj 4kg
9: Crunch

2 kommentarer:

  1. Hej Bodil!

    Tuff utmaning du påbörjat, jag blir inspirerad för egen del! Har ändrat min egen kost de senaste månaderna, äter betydligt mindre portioner, mindre kolhydrater och mindre fett. Jag har också noterat att jag har börjat frysa! Inte så speciellt roligt, men förhoppningsvis så ska det vara värt det och stabilisera sig någon gång. Jag märkte också att jag blev väldigt yr/vinglig i början. Jag inbillar mig att det var kroppen som inte han med i kostförändringen. Det höll dock i sig i två veckor så gav det sig.

    Jag skall absolut följa med din dagbok.

    Lycka till!

    Kram, Malin

    SvaraRadera
  2. Yrsel har jag också haft ibland och har ännu, men som sagt kanske det lugnar sig snart. Idag har jag faktiskt haft varmt hela dagen och svettats. Får se vilken kroppstemperatur jag har imorgon, men kanske den är normal då :) Kämpa på med din kost du också!

    SvaraRadera